1. Tánc világnapja

Gálaesttel, díjátadóval, táncos villámcsődülettel ünnepelték meg április 29-én a tánc világnapját.

1983 óta rendeznek ünnepséget a művészek e jeles napon, amely a klasszikus balett egyik óriásának tartott Jean-Georges Noverre-nek a születésnapja.

A Müpa Fesztivál Színházában tartott nagyszabású gálaesten – melyet a Magyar Táncművészek Szövetséges és a Nemzeti Táncszínház szervezett – adták át a Szövetség szakmai díjait. Kiosztották a Fülöp Viktor Táncművészeti Ösztöndíjakat, valamint az Imre Zoltán Alapítvány és az Ifj. Nagy Zoltán Alapítvány díjait.

 

 

A gálaesten látványos válogatást láthatott a közönség a tavalyi évben díjazott művészek és alkotók produkcióiból.

Az évad legjobb végzős növendéke Takamori Miyu, a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója, a legjobb pályakezdő táncművésze egyebek között Földi Lea (Magyar Nemzeti Balett).

Az évad legjobb férfi táncművésze Jekli Zoltán (Győri Balett), Krizsán Dániel (szabadúszó táncművész, koreográfus), Barka Dávid (Magyar Nemzeti Táncegyüttes) és Sík Milán (Budapesti Operettszínház).

Az évad legjobb női táncművésze Aliya Tanykpayeva (Magyar Nemzeti Balett), Szigyártó Szandra (Szegedi Kortárs Balett), Hetényi-Kulcsár Klára (Magyar Állami Népi Együttes) és Bányai Mirjam Léna (Miskolci Balett).

Az Imre Zoltán-díjat Orza Calin koreográfus, rendező, táncoktató, az Ifj. Nagy Zoltán Alapítvány díjait pedig Dosek Dorka Róza, a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatója, Bakó Máté balettművész (Magyar Nemzeti Balett) és Kozmér Alexandra balettművész (Magyar Nemzeti Balett) kapta meg.

Minden évben neves koreográfusok fogalmazzák meg üzeneteikben, hogy mit is jelent a tánc.

Idén a világhírű, innovatív koreográfus, az izraeli Ohad Naharin küldte el az európai üzenetet. “Táncolni annyit tesz, mint a pillanatban lenni” – írja a híres Gaga-technika kidolgozója, aki szerint akkor táncolunk igazán, ha kitágítjuk a figyelmünk hatókörét.

Naharin mindig azt mondja: legújabb munkája önmagáról szól, az egyes elemek összekapcsolódásáról, amelyek létrehozzák a dinamika, finomság, robbanékonyság narratíváját. Ilyen elem az öröm és erőfeszítés összekapcsolódása, túlzás és visszafogottság, az önmagunkon való nevetés, szenvedély, fantázia, az őrület szublimálása – mindez egy új, tiszta formában.

A koreográfus szerint el kell vetni a legtöbb képzés mélyén meghúzódó konzervatív gondolkodást, és helyet kell adni az új, szabad ideáknak.  Emlékeznünk és emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy minden nap táncoljunk egy kicsit – és soha ne tükör előtt – üzente Naharin.

.

.

<<< vissza balett érdekességek oldalra

.