Balett karpozíciók

Balett karpozíciók és kartartások

Hogyan kell tartani a kézfejet,

hogy kell a rudat fogni a klasszikus balett órán?

Második karpozíció
 

klasszikus balett előkészítő karpozíció

klasszikus balett előkészítő karpozíció

 

A lábpozíciók mellett a klasszikus balett másik sarokköve

a három karpozíció.

Persze ennél többet használnak a hivatásos táncosok, de a kezdőknek, a balettórán elegendő a három legfontosabbat megtanulniuk.

Máris el kell oszlatni egy tévhitet: ha a lábakkal második pózban állsz, az nem feltételezi, hogy a karokat is abban tartod.

Tehát egyáltalán nem biztos, hogy karok és lábak egyforma állásban vannak.

 


  • Az első karpozíció

klasszikus balett első karpozíció

klasszikus balett első karpozíció

Az első balett karpozíció amilyen könnyűnek tűnik, annyira nehéz lehet először, mert a karok is kicsavarodott helyzetben vannak.

A legegyszerűbben talán úgy lehet elmagyarázni, hogy egy trükkös óriáslabdát tartasz a két kezedben a gyomorszáj magasságában.

A karok helyzete különösen trükkös, mert az egyes szakaszokat ellentétes irányba kell csavarni.

A könyök oldalra, a tenyér a törzs felé néz.

A karokat kissé lefelé kell tartani, nem pedig a talajjal párhuzamosan.

A könyök és a felkar erős tartásban vannak, a kézfejek pedig enyhe tartásúak és lejjebb helyezkednek el egy kissé, a köldök szintjében.

Fontos tudnivaló még, hogy bár a kéz ujjai szinte összeérnek, nem érintkeznek, körülbelül szemtávolság van az ujjak között.

 


  • A második karpozíció

klasszikus balett második karpozíció

klasszikus balett második karpozíció

Az előzőhöz hasonlóan ez a balett karpozíció se tűnik nehéznek, ám amint először tartják ki, hamar kiderül: a kivitelezés ismét nagyon összetett.

A cél itt is a gömbölyű tartás, legfeljebb nem annyira, mint az első karpóznál.

A legegyszerűbb, ha első pózba emeljük a karokat, majd, ha megvan, könyökből oldalra nyitjuk őket.

Nem szükséges túlnyitni a pózt, pozicionáljuk a karokat testünk elé.  A karok a könyökök alatt helyezkednek el, kézfej ugyancsak.

A tenyér előre néz, a könyök hátra, és az egész póz enyhén felfelé törekszik.

Ahogy a mesterek mondják: ha elég kényelmetlen, akkor jó lesz a pozíció.

 

  • Balett karpozíciók – A harmadik karpozíció

klasszikus balett harmadik karpozíció

klasszikus balett harmadik karpozíció

A harmadik balett karpozíció, a klasszikus balett leg-prominensebb és legközismertebb kartartása.

Kivitelezése tényleg egyszerű, az ördög természetesen ismét a részletekben lakozik.

Itt is első pozitúrából indítjuk a karokat a fej fölé emelve, picit megnyújtva.

A kerekség ezúttal is nagyon fontos!

Az egész kar válltól kezdve az ujj végekig egy karcsú ívet rajzoljon.

A tenyér a homlok felé néz, a könyökök oldalra, a szemben lévő ujjak között ismét körülbelül szemtávolság van.

Kerüljük a hegyes könyököket, és vigyázzunk arra, hogy csuklónál ne törjük meg az ívet.

A kezek ugyanúgy részei a kar ívének.

Olyan, mintha egy képkeretet tartanánk az arc körül. Ne legyen görcsös a tartás, mert akkor elvész a harmónia.

Felejtsük el a karizmokat, de kapcsoljuk be a hátat, és azzal tartsuk a pózt.

 

Milyen a balerina kézfej?

 

Ha nem is minden a kézfejen múlik, nyugodtan kijelenthetjük, hogy ha rosszul áll a kézfej, pocsék lesz az összkép, és ezen a gyönyörű spicc sem segít.

Ellenben, ha elvétünk egy lépést a lábunkkal, kevésbé lesz feltűnő a hiba, ha a kézfej a klasszikus balerinákét idézi.

Nehéz elérni a görcsmentességet, mert a tanulók természetesen arra törekednek, hogy tökéletesen álljanak minden porcikájukban.

Ami helyes elgondolás, de ezt a görcsöt vigyük a központba, a kezeket pedig lazítsuk el!

klasszikus balett kézfej

klasszikus balett kézfej

Tartsuk nyugodtan a csuklót, ezáltal elernyed a kézfej is.

Képzeljük azt, hogy a kezünk, ujjaink szaténsálként mozognak, gyengéden és légiesen. Sehol nincs feszesség, a csukló siklik, az ujjak pedig szellősek.

Rengeteget segít, ha első lépésben lerázzuk, lelazítjuk a kezeket, hogy sehol ne maradjon benne feszesség.

A kézfej gyönyörű keretet alkot, esztétikai élmény ránézni is. Egyik ujj se legyen túl hajlított vagy túl egyenes, próbáljuk tartani az enyhe íveket.

Klasszikus balett kézfej tartása

Klasszikus balett kézfej tartása

A hüvelykujjat beljebb kell húzni, miközben a mutató- és kis ujj kissé megnyúlik.

Először bizonyára nehéz lesz, bárhogy igyekszik az ember, hiszen a következő másodpercben máris másra figyelünk, így az ujjak begörbülnek, feszessé, görcsössé válik a tartás.

De ne essünk kétségbe, mert a karpozíciók nehézsége pont a látványosságában rejlik.

Sok gyakorlás szükséges ahhoz, hogy a kezdő tanuló istennővé váljon a rúdnál.

balett kézfejtartás

balett kézfejtartás

 

Kéztartás a rúdon

 

Könnyen abba a hibába esünk a rúd mellett állva, hogy egyszerűen rámarkolunk és kész.

Ezt azonnal el kell felejteni, mert, ha a rossz kéztartás rögzül, akkor rendkívül nehéz dolgunk lesz, ha egyszer beállunk középre.

Azáltal ugyanis, hogy ráterheljük magunkat a rúdra, elvisszük a központtól az erőt, energiát.

klasszikus balett rúdfogás

klasszikus balett rúdfogás

A kezdőknek kiemelten fontos, hogy megtanulják a görcsmentes tartást, méghozzá úgy, hogy nem megfogni akarják a rudat, csak ráteszik a kezüket.

A megfelelő rúdfogás elengedhetetlen a fejlődéshez. Fontos technikai eszköz, amire nem szabad túlzottan rászorulni.

Amint kialakul az ideális tartás, haladéktalanul be kell menni középre. Addig is tökéletesíteni kell a rúdfogást, de elsősorban központból dolgozzunk, ne feküdjünk a rúdra.

kéz a balettrúdon

kéz a balettrúdon

Sose fogjuk szorosan, ez a titok. Inkább gondoljunk rá biztonsági eszközként, de valójában az erős központ tartja a testet.

A kézfej a test előtt van a rúdon, rézsútosan.

Körülbelül 45 fokos szöget kell bezárnia a rúddal az alkarnak.

A könyök, mindig a testvonal előtt helyezkedik el, sem a test vonalában, sem a testvonal mögött nem lehet.

Törekedjünk arra, hogy a kartartás ne emelje ki a vállat!

Finoman lehúzott vállal kell állni, mintha nem is lenne a rúdon a kezünk.

Ez azért fontos, mert, ha a kéz mellett állunk, túl közel kerülünk a rúdhoz, és indokolatlanul túl kell hajlítani a kezet.

A tartás elvész, az esztétikum szintén.

Lágyan helyezzük a kezet a rúdra, ujjak összezárva, de nem görcsösen. A hüvelykujj szorítása szigorúan tilos.

klasszikus balett rúdfogás módja

klasszikus balett rúdfogás módja

Továbbá azt se szabad, hogy átfonjuk a hüvelykujjal a rudat. A tartás legyen kényelmes, a távolság megfelelő.

Amint feszülést tapasztalunk, próbáljunk igazítani a tartáson, de csak természetesen.

Előre és hátrahajlásnál, a rúdon a kézfejet finoman „tologathatjuk” előre és hátra, korrigálva ezzel a kar pozícióját, és megőrizve elegáns természetességét.

Előre hajlásnál arra is kell figyelni, hogy a rúdfogó kéz könyöke ne emelkedjek ki, hanem leszorított vállal, a könyököt be kell finoman ejteni.

Ellenkező esetben az előrehajlás nem egyenes törzzsel történik, hanem a törzs kifordul a rúd felé, és az nem megfelelő.

.

<<< vissza felnőtt balett oktatás főoldalra

.