Balett karpozíciók és kartartások
Hogyan kell tartani a kézfejet,
hogy kell a rudat fogni a klasszikus balett órán?
A lábpozíciók mellett a klasszikus balett másik sarokköve
a három karpozíció.
Persze ennél többet használnak a hivatásos táncosok, de a kezdőknek, a balettórán elegendő a három legfontosabbat megtanulniuk.
Máris el kell oszlatni egy tévhitet: ha a lábakkal második pózban állsz, az nem feltételezi, hogy a karokat is abban tartod.
Tehát egyáltalán nem biztos, hogy karok és lábak egyforma állásban vannak.
Az első balett karpozíció amilyen könnyűnek tűnik, annyira nehéz lehet először, mert a karok is kicsavarodott helyzetben vannak.
A legegyszerűbben talán úgy lehet elmagyarázni, hogy egy trükkös óriáslabdát tartasz a két kezedben a gyomorszáj magasságában.
A karok helyzete különösen trükkös, mert az egyes szakaszokat ellentétes irányba kell csavarni.
A könyök oldalra, a tenyér a törzs felé néz.
A karokat kissé lefelé kell tartani, nem pedig a talajjal párhuzamosan.
A könyök és a felkar erős tartásban vannak, a kézfejek pedig enyhe tartásúak és lejjebb helyezkednek el egy kissé, a köldök szintjében.
Fontos tudnivaló még, hogy bár a kéz ujjai szinte összeérnek, nem érintkeznek, körülbelül szemtávolság van az ujjak között.
Az előzőhöz hasonlóan ez a balett karpozíció se tűnik nehéznek, ám amint először tartják ki, hamar kiderül: a kivitelezés ismét nagyon összetett.
A cél itt is a gömbölyű tartás, legfeljebb nem annyira, mint az első karpóznál.
A legegyszerűbb, ha első pózba emeljük a karokat, majd, ha megvan, könyökből oldalra nyitjuk őket.
Nem szükséges túlnyitni a pózt, pozicionáljuk a karokat testünk elé. A karok a könyökök alatt helyezkednek el, kézfej ugyancsak.
A tenyér előre néz, a könyök hátra, és az egész póz enyhén felfelé törekszik.
Ahogy a mesterek mondják: ha elég kényelmetlen, akkor jó lesz a pozíció.
-
Balett karpozíciók – A harmadik karpozíció
A harmadik balett karpozíció, a klasszikus balett leg-prominensebb és legközismertebb kartartása.
Kivitelezése tényleg egyszerű, az ördög természetesen ismét a részletekben lakozik.
Itt is első pozitúrából indítjuk a karokat a fej fölé emelve, picit megnyújtva.
A kerekség ezúttal is nagyon fontos!
Az egész kar válltól kezdve az ujj végekig egy karcsú ívet rajzoljon.
A tenyér a homlok felé néz, a könyökök oldalra, a szemben lévő ujjak között ismét körülbelül szemtávolság van.
Kerüljük a hegyes könyököket, és vigyázzunk arra, hogy csuklónál ne törjük meg az ívet.
A kezek ugyanúgy részei a kar ívének.
Olyan, mintha egy képkeretet tartanánk az arc körül. Ne legyen görcsös a tartás, mert akkor elvész a harmónia.
Felejtsük el a karizmokat, de kapcsoljuk be a hátat, és azzal tartsuk a pózt.
Milyen a balerina kézfej?
Ha nem is minden a kézfejen múlik, nyugodtan kijelenthetjük, hogy ha rosszul áll a kézfej, pocsék lesz az összkép, és ezen a gyönyörű spicc sem segít.
Ellenben, ha elvétünk egy lépést a lábunkkal, kevésbé lesz feltűnő a hiba, ha a kézfej a klasszikus balerinákét idézi.
Nehéz elérni a görcsmentességet, mert a tanulók természetesen arra törekednek, hogy tökéletesen álljanak minden porcikájukban.
Ami helyes elgondolás, de ezt a görcsöt vigyük a központba, a kezeket pedig lazítsuk el!
Tartsuk nyugodtan a csuklót, ezáltal elernyed a kézfej is.
Képzeljük azt, hogy a kezünk, ujjaink szaténsálként mozognak, gyengéden és légiesen. Sehol nincs feszesség, a csukló siklik, az ujjak pedig szellősek.
Rengeteget segít, ha első lépésben lerázzuk, lelazítjuk a kezeket, hogy sehol ne maradjon benne feszesség.
A kézfej gyönyörű keretet alkot, esztétikai élmény ránézni is. Egyik ujj se legyen túl hajlított vagy túl egyenes, próbáljuk tartani az enyhe íveket.
A hüvelykujjat beljebb kell húzni, miközben a mutató- és kis ujj kissé megnyúlik.
Először bizonyára nehéz lesz, bárhogy igyekszik az ember, hiszen a következő másodpercben máris másra figyelünk, így az ujjak begörbülnek, feszessé, görcsössé válik a tartás.
De ne essünk kétségbe, mert a karpozíciók nehézsége pont a látványosságában rejlik.
Sok gyakorlás szükséges ahhoz, hogy a kezdő tanuló istennővé váljon a rúdnál.
Kéztartás a rúdon
Könnyen abba a hibába esünk a rúd mellett állva, hogy egyszerűen rámarkolunk és kész.
Ezt azonnal el kell felejteni, mert, ha a rossz kéztartás rögzül, akkor rendkívül nehéz dolgunk lesz, ha egyszer beállunk középre.
Azáltal ugyanis, hogy ráterheljük magunkat a rúdra, elvisszük a központtól az erőt, energiát.
A kezdőknek kiemelten fontos, hogy megtanulják a görcsmentes tartást, méghozzá úgy, hogy nem megfogni akarják a rudat, csak ráteszik a kezüket.
A megfelelő rúdfogás elengedhetetlen a fejlődéshez. Fontos technikai eszköz, amire nem szabad túlzottan rászorulni.
Amint kialakul az ideális tartás, haladéktalanul be kell menni középre. Addig is tökéletesíteni kell a rúdfogást, de elsősorban központból dolgozzunk, ne feküdjünk a rúdra.
Sose fogjuk szorosan, ez a titok. Inkább gondoljunk rá biztonsági eszközként, de valójában az erős központ tartja a testet.
A kézfej a test előtt van a rúdon, rézsútosan.
Körülbelül 45 fokos szöget kell bezárnia a rúddal az alkarnak.
A könyök, mindig a testvonal előtt helyezkedik el, sem a test vonalában, sem a testvonal mögött nem lehet.
Törekedjünk arra, hogy a kartartás ne emelje ki a vállat!
Finoman lehúzott vállal kell állni, mintha nem is lenne a rúdon a kezünk.
Ez azért fontos, mert, ha a kéz mellett állunk, túl közel kerülünk a rúdhoz, és indokolatlanul túl kell hajlítani a kezet.
A tartás elvész, az esztétikum szintén.
Lágyan helyezzük a kezet a rúdra, ujjak összezárva, de nem görcsösen. A hüvelykujj szorítása szigorúan tilos.
Továbbá azt se szabad, hogy átfonjuk a hüvelykujjal a rudat. A tartás legyen kényelmes, a távolság megfelelő.
Amint feszülést tapasztalunk, próbáljunk igazítani a tartáson, de csak természetesen.
Előre és hátrahajlásnál, a rúdon a kézfejet finoman „tologathatjuk” előre és hátra, korrigálva ezzel a kar pozícióját, és megőrizve elegáns természetességét.
Előre hajlásnál arra is kell figyelni, hogy a rúdfogó kéz könyöke ne emelkedjek ki, hanem leszorított vállal, a könyököt be kell finoman ejteni.
Ellenkező esetben az előrehajlás nem egyenes törzzsel történik, hanem a törzs kifordul a rúd felé, és az nem megfelelő.
.
<<< vissza felnőtt balett oktatás főoldalra
.