
Balett karpozíciók és kartartások
Hogyan kell tartani a kézfejet,
hogy kell a rudat fogni a klasszikus balett órán?

klasszikus balett előkészítő karpozíció
A lábpozíciók mellett a klasszikus balett másik sarokköve
a három karpozíció.
Persze ennél többet használnak a hivatásos táncosok, de a kezdőknek, a balettórán elegendő a három legfontosabbat megtanulniuk.
Máris el kell oszlatni egy tévhitet: ha a lábakkal második pózban állsz, az nem feltételezi, hogy a karokat is abban tartod.
Tehát egyáltalán nem biztos, hogy karok és lábak egyforma állásban vannak.

klasszikus balett első karpozíció
Az első balett karpozíció amilyen könnyűnek tűnik, annyira nehéz lehet először, mert a karok is kicsavarodott helyzetben vannak.
A legegyszerűbben talán úgy lehet elmagyarázni, hogy egy trükkös óriáslabdát tartasz a két kezedben a gyomorszáj magasságában.
A karok helyzete különösen trükkös, mert az egyes szakaszokat ellentétes irányba kell csavarni.
A könyök oldalra, a tenyér a törzs felé néz.
A karokat kissé lefelé kell tartani, nem pedig a talajjal párhuzamosan.
A könyök és a felkar erős tartásban vannak, a kézfejek pedig enyhe tartásúak és lejjebb helyezkednek el egy kissé, a köldök szintjében.
Fontos tudnivaló még, hogy bár a kéz ujjai szinte összeérnek, nem érintkeznek, körülbelül szemtávolság van az ujjak között.

klasszikus balett második karpozíció
Az előzőhöz hasonlóan ez a balett karpozíció se tűnik nehéznek, ám amint először tartják ki, hamar kiderül: a kivitelezés ismét nagyon összetett.
A cél itt is a gömbölyű tartás, legfeljebb nem annyira, mint az első karpóznál.
A legegyszerűbb, ha első pózba emeljük a karokat, majd, ha megvan, könyökből oldalra nyitjuk őket.
Nem szükséges túlnyitni a pózt, pozicionáljuk a karokat testünk elé. A karok a könyökök alatt helyezkednek el, kézfej ugyancsak.
A tenyér előre néz, a könyök hátra, és az egész póz enyhén felfelé törekszik.
Ahogy a mesterek mondják: ha elég kényelmetlen, akkor jó lesz a pozíció.
-
Balett karpozíciók – A harmadik karpozíció

klasszikus balett harmadik karpozíció
A harmadik balett karpozíció, a klasszikus balett leg-prominensebb és legközismertebb kartartása.
Kivitelezése tényleg egyszerű, az ördög természetesen ismét a részletekben lakozik.
Itt is első pozitúrából indítjuk a karokat a fej fölé emelve, picit megnyújtva.
A kerekség ezúttal is nagyon fontos!
Az egész kar válltól kezdve az ujj végekig egy karcsú ívet rajzoljon.
A tenyér a homlok felé néz, a könyökök oldalra, a szemben lévő ujjak között ismét körülbelül szemtávolság van.
Kerüljük a hegyes könyököket, és vigyázzunk arra, hogy csuklónál ne törjük meg az ívet.
A kezek ugyanúgy részei a kar ívének.
Olyan, mintha egy képkeretet tartanánk az arc körül. Ne legyen görcsös a tartás, mert akkor elvész a harmónia.
Felejtsük el a karizmokat, de kapcsoljuk be a hátat, és azzal tartsuk a pózt.
Milyen a balerina kézfej?
Ha nem is minden a kézfejen múlik, nyugodtan kijelenthetjük, hogy ha rosszul áll a kézfej, pocsék lesz az összkép, és ezen a gyönyörű spicc sem segít.
Ellenben, ha elvétünk egy lépést a lábunkkal, kevésbé lesz feltűnő a hiba, ha a kézfej a klasszikus balerinákét idézi.
Nehéz elérni a görcsmentességet, mert a tanulók természetesen arra törekednek, hogy tökéletesen álljanak minden porcikájukban.
Ami helyes elgondolás, de ezt a görcsöt vigyük a központba, a kezeket pedig lazítsuk el!

klasszikus balett kézfej
Tartsuk nyugodtan a csuklót, ezáltal elernyed a kézfej is.
Képzeljük azt, hogy a kezünk, ujjaink szaténsálként mozognak, gyengéden és légiesen. Sehol nincs feszesség, a csukló siklik, az ujjak pedig szellősek.
Rengeteget segít, ha első lépésben lerázzuk, lelazítjuk a kezeket, hogy sehol ne maradjon benne feszesség.
A kézfej gyönyörű keretet alkot, esztétikai élmény ránézni is. Egyik ujj se legyen túl hajlított vagy túl egyenes, próbáljuk tartani az enyhe íveket.

Klasszikus balett kézfej tartása
A hüvelykujjat beljebb kell húzni, miközben a mutató- és kis ujj kissé megnyúlik.
Először bizonyára nehéz lesz, bárhogy igyekszik az ember, hiszen a következő másodpercben máris másra figyelünk, így az ujjak begörbülnek, feszessé, görcsössé válik a tartás.
De ne essünk kétségbe, mert a karpozíciók nehézsége pont a látványosságában rejlik.
Sok gyakorlás szükséges ahhoz, hogy a kezdő tanuló istennővé váljon a rúdnál.

balett kézfejtartás
Kéztartás a rúdon
Könnyen abba a hibába esünk a rúd mellett állva, hogy egyszerűen rámarkolunk és kész.
Ezt azonnal el kell felejteni, mert, ha a rossz kéztartás rögzül, akkor rendkívül nehéz dolgunk lesz, ha egyszer beállunk középre.
Azáltal ugyanis, hogy ráterheljük magunkat a rúdra, elvisszük a központtól az erőt, energiát.

klasszikus balett rúdfogás
A kezdőknek kiemelten fontos, hogy megtanulják a görcsmentes tartást, méghozzá úgy, hogy nem megfogni akarják a rudat, csak ráteszik a kezüket.
A megfelelő rúdfogás elengedhetetlen a fejlődéshez. Fontos technikai eszköz, amire nem szabad túlzottan rászorulni.
Amint kialakul az ideális tartás, haladéktalanul be kell menni középre. Addig is tökéletesíteni kell a rúdfogást, de elsősorban központból dolgozzunk, ne feküdjünk a rúdra.

kéz a balettrúdon
Sose fogjuk szorosan, ez a titok. Inkább gondoljunk rá biztonsági eszközként, de valójában az erős központ tartja a testet.
A kézfej a test előtt van a rúdon, rézsútosan.
Körülbelül 45 fokos szöget kell bezárnia a rúddal az alkarnak.
A könyök, mindig a testvonal előtt helyezkedik el, sem a test vonalában, sem a testvonal mögött nem lehet.
Törekedjünk arra, hogy a kartartás ne emelje ki a vállat!
Finoman lehúzott vállal kell állni, mintha nem is lenne a rúdon a kezünk.
Ez azért fontos, mert, ha a kéz mellett állunk, túl közel kerülünk a rúdhoz, és indokolatlanul túl kell hajlítani a kezet.
A tartás elvész, az esztétikum szintén.
Lágyan helyezzük a kezet a rúdra, ujjak összezárva, de nem görcsösen. A hüvelykujj szorítása szigorúan tilos.

klasszikus balett rúdfogás módja
Továbbá azt se szabad, hogy átfonjuk a hüvelykujjal a rudat. A tartás legyen kényelmes, a távolság megfelelő.
Amint feszülést tapasztalunk, próbáljunk igazítani a tartáson, de csak természetesen.
Előre és hátrahajlásnál, a rúdon a kézfejet finoman „tologathatjuk” előre és hátra, korrigálva ezzel a kar pozícióját, és megőrizve elegáns természetességét.
Előre hajlásnál arra is kell figyelni, hogy a rúdfogó kéz könyöke ne emelkedjek ki, hanem leszorított vállal, a könyököt be kell finoman ejteni.
Ellenkező esetben az előrehajlás nem egyenes törzzsel történik, hanem a törzs kifordul a rúd felé, és az nem megfelelő.
.
<<< vissza felnőtt balett oktatás főoldalra
.